Klacht en tuchtrecht

Een klacht

Als je ontevreden bent over mijn diensten, vraag ik je om eerst contact met mij op te nemen, zodat we het samen kunnen oplossen. Mocht het niet mogelijk zijn om tot een oplossing te komen, dan kun je de contactpersoon van de LVNT (de beroepsvereniging) bereiken via hun website bij het kopje klachten.
De LVNT heeft een duidelijk stappenplan, wat u hier kunt vinden.

Voor geschillen ben ik aangesloten bij de geschillencommissie SCAG. Daarnaast ben ik voor tuchtrecht aangesloten bij de Stichting Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ).

LVNT

De Landelijke Vereniging Natuurgeneeskundig Therapeuten, de LVNT, is een beroepsvereniging die kwaliteit en vertrouwen belangrijk vindt. Wat deze werkvormen verbindt is dat de LVNT-therapeut leeft en handelt vanuit een fundamenteel vertrouwen in het zelfhelend vermogen van de mens. Dit is de natuurgeneeskundige basis waarop een LVNT therapeut cliënten steunt in hun ontwikkeling en heelwording. Vanuit deze grondhouding biedt de LVNT ondersteuning aan therapeuten, en is zij een kwaliteitskeurmerk voor cliënten en zorgverzekeraars. Veel zorgverzekeraars vergoeden geheel of gedeeltelijk door LVNT therapeuten gegeven consulten.

RBCZ

RBCZ is het kwaliteitsregister in Nederland waar HBO-opgeleide therapeuten zich kunnen registreren. Een RBCZ-gekwalificeerde therapeut moet jaarlijks aan strenge kwaliteitseisen voldoen zodat jij als cliënt zeker bent van goede zorg. Goed om te weten is dat deze therapieën meestal vergoed worden vanuit je aanvullende zorgverzekering.

Beroepsbeoefenaren die ingeschreven zijn in het RBCZ-register zijn aangesloten bij TCZ zijn onderhevig aan het tuchtrecht, dat verzorgd wordt door de Stichting Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ).

SCAG

Zorgaanbieders zoals Shiatsu Breda zijn op basis van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verplicht zich aan te sluiten bij een geschilleninstantie, die is erkend door het ministerie van VWS. Shiatsu Breda is aangesloten bij het SCAG, een landelijke geschilleninstantie voor de complementaire en alternatieve zorg. Indien een klacht niet naar wens kan worden afgehandeld, zal de klacht voorgelegd worden aan deze geschillencommissie