stappenplan LVNT

Klachtenregeling van mijn beroepsvereniging LVNT




Hieronder vindt je het stappenplan van de beroepsvereniging LVNT waar ik lid van ben. Bron : website LVNT - klachten.


Stappenplan


"Bent u ontevreden bent over de werkwijze of handelwijze van uw therapeut? Bespreek deze dan eerst met uw betrokken therapeut. Als u er samen niet uitkomt, of als de klacht dermate ernstig is dat u deze niet met de therapeut kunt of wilt bespreken, dan kunt u contact opnemen met de LVNT via het klachtenformulier op onze website. Onze contactpersoon klachten zal dan contact met u opnemen.


  • Stap 1: De contactpersoon klachten
    Nadat u uw klacht bij de LVNT heeft ingediend, neemt de contactpersoon klachten contact met u op. Deze persoon is het eerste aanspreekpunt. De contactpersoon zal naar uw klacht luisteren en met u bespreken wat voor u wenselijk is om tot een bevredigende oplossing te komen. Maar het kan ook zijn dat u de klacht wilt doorzetten.


  • Stap 2: De klachtenfunctionaris
    Als u de klacht wilt doorzetten, zorgt de contactpersoon klachten ervoor dat u een klachtenfunctionaris toegewezen krijgt en dat de gegevens worden overgedragen. De klachtenfunctionaris gaat vervolgens met u in gesprek om samen te bekijken wat nodig is om tot een bevredigende oplossing te komen. Op dat moment is de taak van de contactpersoon afgerond.

    De klachtenfunctionaris zal met u overleggen of bemiddeling mogelijk is. Na het gesprek met u zal de klachtenfunctionaris de therapeut benaderen.


  • Stap 3: Geschillencommissie
    Mocht de klacht ondanks alle inspanningen van de klachtenfunctionaris niet bevredigend worden opgelost, dan kunt u zich wenden tot de Geschillencommissie van het SCAG. De klachtenfunctionaris zal u vertellen hoe u dat kunt doen.

Binnen de werkingssfeer van de Regeling Klachten vallen onder andere de volgende onderwerpen die aan de klachtenfunctionaris kunnen worden voorgelegd:
  • Schenden van het beroepsgeheim.
  • Onheuse bejegening.
  • Ten onrechte niet doorverwijzen naar een arts.
  • Kwaliteit van de behandeling, bijvoorbeeld schade ontstaan door de behandeling of een onjuiste beoordeling door de therapeut.
  • Beschadigde / vermiste eigendommen."



  • Tuchtrecht


    Zaken die onder tuchtnormen en beroepscodes vallen, zoals bijvoorbeeld grensoverschrijdend gedrag, kunt u melden bij het Tuchtcollege (TCZ) via www.tcz.nu. Alle LVNT-leden zijn voor het tuchtrecht bij TCZ aangesloten